SENZA | massage Maastricht | SENZA
tips om te leren omgaan met spanning en stress
massage, ontspanningsmassage, wellnessmassage
427
post-template-default,single,single-post,postid-427,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

6 tips om beter met stress om te gaan

Relaxed of gestresst?

6 tips om beter met stress om te gaan

6 Tips om beter met stress om te gaan

Stress, wie kent en ervaart het niet? Allemaal komen we wel eens in een situatie van stress terecht. Je voelt je opgejaagd.  Je reageert op iets of iemand op een manier waar je achteraf niet zo blij mee bent. Je bent op een plek uit verplichting. Je liever iets anders gedaan en met je hoofd ben je er niet bij.

Het gebeurt ons allemaal. En natuurlijk kan dat een keer gebeuren, maar als je dat regelmatig overkomt,  kun je jezelf afvragen of je niet te veel stress ervaart. Kortdurende stress maakt je alert, zorgt dat je snel en accuraat reageert en is positief. Langdurende stress daarentegen is op den duur niet goed voor je gezondheid.

 

Wat kan je zelf doen tegen stress?

1) Positief blijven
Positieve gedachten helpen om de stress niet de overhand te laten krijgen. Richt de aandacht op iets fijns.  Iets wat je hebt meegemaakt of binnenkort gaat meemaken. Door je aandacht te verschuiven naar positieve gedachten, is je stress van korte duur. Kijk in gedachten eens naar je zelf en zie de humor in van een situatie. Dat maakt het luchtig, geeft er een positieve draai aan en doet je ontspannen op dat moment.

2) Ademhaling
Door een aantal minuten alleen maar op je ademhaling te letten, focus je je maar op een ding en dat is je ademhaling. Je hebt geen tijd om aan andere dingen te denken. Zo leer je je hersenen helemaal te focussen op een ding. Als er gedachten in je opkomen, laat ze komen en laat ze weer verdwijnen bij een uitademing. Gedachten komen en gaan, maar ga er niet in mee. Als je dit vaker een aantal minuten doet, gaat het steeds makkelijker om opkomende negatieve gedachten te laten gaan.

3) Hier en nu
Waar zit je met je aandacht? Ben je met je gedachten, bij waar je mee bezig bent of zijn je gedachten ergens anders. Denk je aan wat je gisteren hebt meegemaakt of denk je al aan de taken die je morgen allemaal moet doen. Hoe meer je met je gedachten bij je werk bent, dat je op dit moment doet, hoe minder stress je ervaart.

4) Situatie veranderen of er anders mee om gaan
Soms heb je geen invloed op de situatie waar je in zit. Als je toch deze situatie blijft proberen te veranderen of mensen om je heen probeert te veranderen, kost dat veel moeite en energie. Veelal  levert het weinig of niets op, of is de verandering slechts van korte duur. Richt je aandacht op waar je wel invloed op hebt en waar je wel iets kunt betekenen. En probeer anders, op een meer positieve manier te kijken naar de situatie waar je geen invloed op hebt.

“The best time to relax, is when you don’t have time for it”

5) Neem tijd voor jezelf
Zorg  niet dat je de hele dag en week beschikbaar bent voor je werk, familie en andere verplichtingen. Plan regelmatig tijd in voor jezelf. De telefoon, computer laat je daarbij offline staan. Dan kan je lichaam en geest even tot rust komen en zich weer opladen met nieuwe energie. Een energetische massage kan hierbij helpen.

6) Doe een stapje terug
Het tempo waarmee we de hele dag bezig zijn is hoog. Doe eens rustig aan. Als je langzamer leeft heb je meer aandacht voor het moment. Dit komt omdat je je minder hoeft te haasten.  Je kunt hier rekening mee houden bij het maken van je afspraken. Plan ze wat ruimer, zodat je af en toe even op adem kunt komen, voordat je aan je nieuwe taak begint. En onderweg naar een nieuwe afspraak , kun je wat rustiger rijden en hoef je niet zo op de snelheid te letten.

 

Voor meer informatie, kijk op massages.

 

 

 

Tags:
,
Geen reactie's

Geef een reactie